ТЕМА
2. Громада і громадський побут українців.
До теми 2.
Традиційні види господарської
діяльності.
До теми 2.
Завдання:
1.Ознайомтесь та опрацюйте навчальний матеріал
За планом:
Громада, громадський побут, громадські спільноти.
Провідні галузі господарства:
-
Матеріальна культура
-
Хліборобство, рільництво, городництво,
садівництво
- Тваринництво, мисливство,
бортництво
Лозко Г.С. Українське народознавство. Стор. 309-321
ГРОМАДА
ГРОМАДСЬКИЙ
ПОБУТ— одна з найважливіших галузей народної культури. І Охоплює
ті сфери та явища суспільного життя, котрі, як правило, не пов'язані з І
професіональним побутом, державними інститутами тощо. Це традиційні громадські
І структури (селянська община та її органи самоврядування, братства, молодіжні
громади тощо), норми соціальної регуляції (звичаєве право, мораль,
взаємодопомога), І норми публічного життя та багато іншого. Усі складові Г. п.
перебували у тісному І взаємозв'язку, у
буденній свідомості ніколи не відокремлювались.
Г. п. до
традицій попередніх поколінь і усвідомлене прийняття нових звичаїв Організований
відповідно до народних потреб та інтересів, він являв собою досить дійову силу,
за І допомогою якої селяни та міщани
проти стояли численним незгодам, зберігали раціональні навички трудового
життя, морально-етичні цінності, форми спілкування.
ОБЩИНА
(ГРОМАДА)^- самоврядний виробничий і соціально-побутовий колектив.
Виділяються дві основні форми О.— первісна
та селянська(останню звичайно ще
називають сусідською, сільською, землеробською). Українцям була відома саме
селянська, переважно землеробська О. У часи Київської Русі вона згадується під
назвами верв, мир, село. В українських письмових джерелах XIV—XV ст. селянська І О.
вже відома як громада. Подальша доля селянської О. на Україні складалася
у тих чи інших регіонах дещо по-різному, але в основних своїх рисах вона | зберігалася майже до кінця XVIII ст. Громади мали власні органи
самоврядування — громадський сход, виборну сільську старшину — отамана,
пізніше війта. У всіх ділянках свого життя громада спиралася на
звичаєве право з його традиційними формами і судочинства та общинну мораль з її опорою на
звичаї предків.
Приблизно
до кінця XVI ст. громада
складалася в основному з певної групи дворищ (на Лівобережному Поліссі до
середини XVIII ст.—
сябрин), які утворилися внаслідок розкладу великих патріархальних сімей
(сімейних общин). У цілому її характер визначали індивідуальні господарства
малих сімей. Наслідком станової диференціалі І стало утворення окремих О.—
підлеглих селян, вільних військових сіл, козаків 1 тощо. Кожна з них
обстоювала власні інтереси, але у багатьох випадках громади діяли разом. Громади не тільки колективно володіли та
користувалися землею, а й могли продавати, дарувати її, здавати в
оренду, регулювати її експлуатацію, захищати недоторканість. Усе, що
стосувалося земель громади, робилося виключно з її відома та дозволу. Громади
активно протистояли обмеженню прав своїх членів від колективних скарг у вищі
органи влади і колективних молебнів до відмови від податків чи виконання
повинностей та збройної боротьби. Ліквідація у XVIІ—XVIII ст.
колективної власності на орні землі та більшість інших угідь призвела до
послаблення общинних засад, проте не означала ліквідацію самої О. У XIX — на початку XX ст. ще існував цілий комплекс
звичаїв та обрядів, які були пов'язані з прилученням дитини до громади або
виражали общинне санкціювання тих чи інших дій селян. Наприклад, родини та
хрестини відзначалися за обов'язковою участю численного кола не тільки' близьких
родичів чи приятелів, а й представників громади. Завершувалися ці обряди
здебільшого у такому осередку громадського спілкування. як корчма. Своєрідне
общинне визнання весільного акту виявлялося в скобах громадських старост, у
прилюдному ознайомленні з наслідками звичаю "комори" тощо. Громада
спільно обирала священика своєї парафії, економічно його забезпечувала, брала
участь у будівництві, ремонті, прикрашенні сільської церкви. Колективно
справлялися храмові свята, спільні обіди. Міцними залишалися й традиції
виробничо-побутової обрядовості. З метою забезпечення доброго врожаю або
попередження стихійного лиха влаштовувалися колективні молебні та процесії.
Помітну роль сільська громада відігравала в господарському житті своїх членів
— стежила за справністю їхніх господарств, охороняла майнові права. Зберігали
силу звичаї колективної взаємодопомоги (толока, супряга тощо),
організовувалися громадські склади недоторканих запасів (див. далі). Громада
продовжувала посідати головне місце у формуванні морально-етичного клімату в
селі, у дотримуванні традиційних звичаїв та обрядів, за допомогою яких
контролювалася поведінка кожного односельця.
П Перевірте свої
знання:
-
Складіть тест із 15 питань
1 питання – 3 відповіді
-
Обґрунтуйте , що молодіжні громади
– парубки, дівочі – прототип сучасних органів самоврядування, громадських
організацій тощо.
-
Охарактеризуйте свята громадських
об’єднань: братчина, канун, свіча, храм.
Комментариев нет:
Отправить комментарий